Ce spun neurologii despre paralizia facială post-vaccin, petrecută la un caz și în România: „Nu seamănă cu ce simțim după anestezia stomatologică”

Feb 8, 2021 | Stiri

După ce joi a fost consemnat primul caz de reacție adversă severă în România în imunizarea cu ser Pfizer/BionTech, în fața îngrijorării legitime a opiniei publice, doi specialiști au descris pentru Libertatea cauzele, simptomele și recuperarea după o astfel de problemă neurologică.
O doctoriță în vârstă de 32 de ani din județul Vâlcea a dezvoltat paralizie facială temporară ca reacție adversă după administrarea celei de-a doua doze de vaccin Pfizer/BioNTech.

„Este o afecțiune întâlnită în sezonul rece”

Neurologul Mirela Soare, de la Spitalul CF Witting din București crede despre cazul doctoriței de la Vâlcea că este mai degrabă o coincidență decât o reacție cauzată de administrarea vaccinului: „Paralizia facială periferică este o afecțiune care apare mai mult în anotimpul rece sau după o expunere la curenți de aer. Are o componentă virală ce produce o inflamație a nervului facial”.

Clinic, a continuat medicul, se manifestă prin asimetrie facială. „Pacientul nu-și mai poate încreți fruntea, are o pleoapă căzută, la fel și colțul gurii, nu poate zâmbi, chiar mesteca sau pronunța anumite sunete”, a descris ea simptomele.

„Recuperarea poate dura de la câteva zile până la câteva săptămâni, cum este cazul celor care suferă și de diabet, iar tratamentul constă în administrarea de antiinflamatoare steroide sau nesteroide, cură cu vitamine și eventual masaj sau gimnastică facială”, a adăugat medicul Mirela Soare.

„E greu de asociat cu administrarea vaccinului”

Nici medicul neurolog Irina Orban, de la Spitalul Colentina din București, nu e convinsă că paralizia facială poate fi asociată cu administrarea celei de-a doua doze a vaccinului. „Nu ne este foarte clar acest lucru. Fiind cunoscută ca o afecțiunea cauzată de o inflamație virală, ea a apărut, rar, ce-i drept, ca reacție adversă post-vaccinare la serurile cu virus atenuat, ceea ce nu-i cazul la vaccinul Pfizer sau Moderna, care folosește o tehnologie nouă, cea cu mesager ARN. E greu de spus că ar putea fi o reacție autoimună post-vaccin”, a spus aceasta.

 

Articolul integral poate fi citit pe www.libertatea.ro.