Dr. Ruxandra Avramescu: Pentru îmbunătățirea somnului trebuie să acordăm atenție și orarului meselor

Mar 28, 2022 | Stiri

“Pentru îmbunătățirea somnului trebuie să acordăm atenție și orarului meselor. Acesta trebuie să se suprapună peste ritmul circadian natural, nu pe bioritmul creat de omul modern. Restricția calorică nu este suficientă dacă nu acordăm atenție și orei la care luăm cina, precum și repartiției numărului de kcal în funcție de orarul meselor. Intervalul ideal de hrănire ar trebui să fie corespunzător cu ritmul circadian, de care depinde și secreția optimă a unor hormoni implicați în metabolism, și în senzația de foame- sațietate, și care este între 8 am-6 pm. Deși este sănătos să avem mic dejun din mai multe considerente legate de starea de sănătate, chiar dacă începem să ne hrănim mai târziu, este important când ne oprim din mâncat”, a declarat dr. Ruxandra Avramescu în cadrul întâlnirii comunității DespreObezitate.ro din 22 martie 2022.

”Există alimente pe care să trebuie să le evităm seara, respectiv alimentele foarte bogate în grăsimi, pentru că ele pot să reseteze ritmul circadian. Trebuie așadar să avem grijă ca aportul de alimente extrem de bogate în grăsimi să nu se realizeze seara, pentru că este demonstrat prin studii, faptul că afectează în mod direct somnul. Dar cel mai important pentru îmbunătățirea somnului este să ținem cont de orarul meselor, care trebuie să respecte ritmul circadian. Orarul meselor in intervalul 8 am-6 pm va îmbunătăți anumite procese metabolice și va scădea riscul cardiometabolic”, a continuat explicațiile privind legăturile dintre somn și obezitate doamna dr. Avramescu.

Ritmul circadian

Ritmul circadian influențează un ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice si comportamentale ale omului, practic vorbim despre ”ceasul biologic” al unei persoane, care corespunde cu ciclul unei zile.

Ritmul circadian are o importanță colosală asupra multor procese fiziologice din organism, inclusiv asupra somnului, a senzației de foame, cât și a multor reglări metabolice. Ritmul circadian generează un ritm endogen, pe o perioadă de 24 de ore la nivelul ceasului central, care se găsește în hipotalamus, dar și la nivelul unor multiple alte ceasuri din țesuturile periferice. Este importantă sincronicitatea care există între ceasul central și ceasul periferic, pentru că orice perturbare a acestei sincronicități poate să ducă, indiferent de alți factori, la probleme metabolice. Dacă am reuși să avem o suprapunere a perioadei de hrănire  și  a  perioadei de somn exact pe ritmul circadian, aceasta ar fi o situație ideală, pe care ne-o dorim atât pentru o bună calitate a vieții cât și pentru o bună stare de sănătate metabolică” a continuat explicațiile dr. Avramescu, în cadrul întâlnirii comunității DespreObezitate.ro.

Dr. Ruxandra Avramescu a vorbit și despre schema alternanță zi-noapte și influența pe care o exercită asupra secreției hormonale, explicându-ne cum să ne programăm mesele pentru a profita de modul în care corpul secretă și eliberează diferiți hormoni.

”Practic, perioada de hrănire ar trebui să înceapă cu ora 8 dimineață și să se sfârșească la ora 6 seara, când există vârful secreției de grelină care ne da senzația acută de foame. Dacă am reuși să suprapunem orele de masă cu acest interval, până în ora 6 maxim 8 seara, am avea nu numai beneficii pe greutate, dar și asupra sănătății metabolice. Felul în care ne organizăm mesele în funcție de ritmul circadian are un mare impact  și asupra reducerii riscului de diabet, prin scăderea rezistenței la insulină” susține dr. Avramescu.

DespreObezitate.ro

Comunitatea DespreObezitate.ro reunește specialiști, diabetologi, nutriționiști, cardiologi, endocrinologi, psihologi dar și persoane obișnuite preocupate de creșterea cazurilor de obezitate la nivel mondial.  Din decembrie 2020 comunitatea are la dispoziție propria platformă digitală, www.despreobezitate.ro, de unde pleacă lunar un newsletter cuprinzând principalele informații postate pe platformă. Vă puteți abona în mod gratuit prin completarea formularului de aici: https://www.despreobezitate.ro/newsletter/. Periodic membrii Comunității DespreObezitate.ro se reunesc pentru a discuta teme de interes.  Comunitatea DespreObezitate și activitățile acesteia sunt organizate cu susținerea partenerilor Novo NordiskRegina MariaAlliance Healthcare RomâniaAlphega Farmacie, și Liamed.

Comunitatea OSC – DespreObezitate este o comunitate dezvoltată de Oameni și Companii. Oameni și Companii-OSC oferă soluții de marketing utilizând un ecosistem propriu de +130 comunități business sau profesionale si platforme digitale asociate. O listă cu aceste platforme puteți vedea aici. O listă de comunități, aici