EMA: Sindromul neurologic Guillain-Barré, efect secundar ‘foarte rar’ al vaccinului Johnson & Johnson

Jul 23, 2021 | Stiri

Agenţia Europeană a Medicamentului (EMA) a repertoriat joi sindromul Guillain-Barré, o afecţiune neurologică rară, ca efect secundar ‘foarte rar’ al vaccinului anti-COVID-19 produs de Johnson & Johnson, transmite AFP.

Potrivit EMA, 108 cazuri de sindrom Guillain-Barré au fost semnalate în lume până la data de 30 iunie, la un număr de peste 21 milioane de persoane cărora li s-a administrat vaccinul Janssen al companiei americane Johnson & Johnson. O persoană a decedat.

‘După ce a evaluat datele disponibile, Comitetul de evaluare a riscurilor în materie de farmacovigilenţă al EMA (PRAC) a considerat că o relaţie cauzală între vaccinul COVID-19 Janssen şi sindromul Guillain-Barré este posibilă’, a informat agenţia într-un comunicat.

‘EMA confirmă că avantajele vaccinului Covid-19 Janssen continuă să depăşească riscurile vaccinului’, a subliniat totuşi agenţia cu sediul la Amsterdam.

Sindromul Guillain-Barré este o afecţiune a nervilor periferici caracterizată printr-o slăbiciune, chiar o paralizie progresivă, care debutează cel mai adesea la nivelul picioarelor şi urcă uneori până la a afecta muşchii respiratori, apoi nervii de la nivelul capului şi al gâtului.

Deşi astfel de cazuri au fost semnalate foarte rar, profesioniştii din sănătate trebuie să fie atenţi la semnele şi simptomele sindromului neurologic spre a ‘permite un diagnostic precoce, îngrijiri şi tratament’, adaugă EMA.

Un avertisment va fi inclus în informaţiile despre produs pentru a sensibiliza cu privire la riscuri profesioniştii din sănătate şi persoanele care primesc vaccinul.

Acest avertisment referitor la sindromul Guillain-Barré este inclus şi în prospectul vaccinului anti-Covid al AstraZeneca/Oxford, care utilizează aceeaşi tehnologie pe bază de adenovirus ca şi vaccinul Janssen.

EMA mai precizează că nu a fost stabilită nicio legătură între sindrom şi vaccinurile Comirnaty (Pfizer/BioNTech) şi Spikevax (Moderna), care folosesc tehnologia ARN mesager.

Agenţia americană a medicamentului avertizase, la rândul său, în această lună cu privire la un ‘risc crescut’ de dezvoltare a sindromului Guillain-Barré după administrarea vaccinului Johnson & Johnson, considerând totuşi că beneficiile acestuia ‘depăşesc în mod clar riscurile potenţiale’.AGERPRES