NeuroaxisReads – 10 cărți recomandate de medicii Neuroaxis

Dec 23, 2020 | Stiri

Clinica de neurologie Neuroaxis lansează prima ediție NeuroaxisReads în parteneriat cu biblioteca Bookster – o listă de 10 cărți recomandate de medicii clinicii spre a fi citite sau dăruite anul acesta. Sub umbrela unui an pe care îl așteptăm cu toții să se termine și să ia cu el această „nouă normalitate”, Neuroaxis a adunat o serie de volume din domenii precum neuroștiință, psihologie sau psihiatrie care să vă ajute să înțelegeți mai bine creierul uman și reacțiile psiho-emoționale la tot ce ne înconjoară, inclusiv  pandemia și să găsiți mai ușor soluția salvatoare potrivită pentru fiecare. Toate cărțile recomandate sunt disponibile în biblioteca  Bookster.

Numărăm 10 luni de pandemie și încă 10 luni de stres constant. La începutul acestui an lansam eBook-ul Brain Workout, Exerciții pentru memorie, concentrare și sănătatea creierului. Vă spuneam atunci cât de important este să vă stimulați creierul în fiecare zi pentru a vă păstra mintea întreagă și vă ofeream 30 de exerciții practice prin care să faceți asta, toate gândite de medicii neurologi și psihiatrii Neuroaxis.  Știm cu toții cât de benefic este cititul, atât pentru sănătatea fizică, cât și pentru cea mintală. Studiile sugerează că în timp ce citim se activează zonele din creier responsabile cu gândirea în perspectivă și înțelegerea. Anul acesta, dincolo de ajutorul pe care îl oferim ca medici, venim către voi cu aceste titluri de cărți din prima ediție NeuroaxisReads și sperăm ca, în fiecare an de acum încolo, să vă fim inspirație pentru lista de lectură

Dr. Dan Mitrea, Medic neurolog și co-fondator Neuroaxis

 

2020, un an greu, inedit, greu de comparat, ne-a obligat să ne confruntăm cu realități necunoscute, ne-a determinat să ne reorganizăm rutinele și să trăim altfel. Finalul de an aduce pentru fiecare dintre noi nevoia de a trage linie, de a ne da seama ce am făcut bine, ce puteam face mai bine și ce vrem să schimbăm în anul următor.

În acest an tumultos, ne-am dorit să fim alături de cititorii noștri prin lecturile care se regăsesc pe rafturile bibliotecii. Cu ajutorul booksterilor, am aflat că în această perioadă una dintre cele mai trăite emoții a fost anxietatea. Am observat și o creștere a interesului pentru subiectele din domeniul psihologiei și am înțeles nevoia de a ne informa cu privire la stările prin care trecem, pentru a le putea gestiona cât mai bine. Astfel, ne-am concentrat să aducem la Bookster cât mai multe cărți, articole și discursuri despre relațiile interpersonale, înțelegerea emoțiilor, alegerea unor surse sigure de informare, importanța odihnei și exerciții de relaxare pentru minte și corp.

Mihaela Manea, Customer Friendship Manager Bookster

 

  1. Câteva motive să iubești viața, de Matt Haig.

Depresia te minte, dar nu este minciună. Te face să vezi și să simți lucruri într-un mod distorsionat, dar această intromisiune în perspectiva ta de viață este tocmai dovada gradului său de periculozitate.

Matt Haig, autorul cărții Câteva motive să iubești viața a suferit de depresie. Volumul de față este jurnalul său de suferință, testimonialul acelei perioade.  Pentru autor, depresia este cel mai real lucru pe care l-a experimentat vreodată. Ca subiect trăitor în depresie a simțit pe propria piele ce înseamnă să te simți realmente singur, să crezi că nimeni nu mai trece prin ce treci tu, prin urmare nimeni nu te poate ajuta. A simțit frica de a fi neacceptat tocmai pentru că nu putea vorbi despre stările pe care le avea. La distanță de câțiva ani, după ce a reușit să depășească momentul de depresie, Matt Haig, ca observator al trecutului său, își dă seama de importanța cuvântului și a verbalizării emoțiilor și stărilor atunci când ești în depresie.

Depresia nu se vede. Se poartă în interior. Depresia nu trebuie să fie stigmatizată și nu trebuie lăsată în pace. Autorul și-a făcut publică propria experiență pentru a-i ajuta și pe alții să caute ajutor și să exprime ce au în interiorul lor.

  1. Creierul copilului tău, de Daniel Siegel si Tina Payne Bryson

Dacă ești părinte, ai avut sigur zile din acelea. Zile în care ai avut unt și gem în păr, în care ai avut plastilină între tastele laptopului, în care n-ai dormit 8 ore/noapte de… un an, în care s-a lăsat cu bătaie pe teme, pe jucării, pe pisică, pe povestea de dinainte de culcare și pe pasta de dinți. În astfel de zile ceea ce speri, de obicei, este să supraviețuiești. Cu toate astea, când vine vorba despre copiii tăi, parcă ai vrea să țintești mai sus decât doar supraviețuire.

În acest moment ar putea să te ajute cartea scrisă de Daniel J. Siegel și Tina Payne Bryson, Creierul copilului tău. Este caldă, este amuzantă și, cel mai util, este plină de idei noi bazate pe cele mai recente cercetări din domeniul neurologiei. Practic este un ghid pentru a-ți ajuta copiii să-și dezvolte inteligența emoțională. O carte cu metode care transformă interacțiunile zilnice într-o formă inedită de modelare a creierului.

  1. Creierul vindecător, de Norman Doidge

Dr. Norman Doidge face din neuroplasticitate personajul central al cărții sale. Autorul descrie neuroplasticitatea ca pe o proprietate a creierului care îi permite acestuia să-și schimbe structura și modul de funcționare în urma unui impuls sau stimul primit în urma unei activități fizice sau experiențe mentale.

La nivel neuronal, creierul se poate schimba, spune autorul. Pentru a-și susține crezul, Dr. Norman Doidge, în cele 8 capitole ale cărții, prezintă interviurile pe care le-a realizat cu specialiști și pacienți din întreaga lume despre felul în care funcționează neuroplasticitatea. Autorul îi numește pe aceștia „neuroplasticieni de generația a doua” și prin poveștile lor prezintă aspecte diferite ale modalităților de auto-vindecare prin neuroplasticitate.

  1. Creierul se transformă, de Norman Doidge

De la același autor, recomandăm Creierul se transformă. Dr. Doidge este psihiatru, psihanalist și cercetător în cadrul Departamentului de Psihiatrie al Universității din Toronto și al Universității Columbia din New York. Totodată, este unul dintre liderii mondiali ai neuroplasticității. În Creierul se transformă Dr. Doidge explică de ce vechile convingeri conform cărora abilitățile noastre sunt limitate de structura creierului fiecăruia, nu sunt corecte. Noțiunea de „plasticitate a creierului” aduce în prim plan faptul că abilitățile noastre se pot schimba în funcție de o serie de exerciții mentale, un fel de fitness pentru creier. Pentru pacienții cu leziuni cerebrale, aceasta este o veste minunată.

Dr. Doidge povestește, de exemplu, despre o pacientă care avea probleme cu urechea internă. Simțea mereu că se prăbușește. În laboratorul de neuroștiințe i se pun electrozi pe suprafața limbii și o cască pe cap care o conectează cu mai multe fire de un computer. Senzația de prăbușire dispare. Computerul a construit pentru pacientă un sistem vestibular extern și trimite semnalele corecte creierului său prin limbă. Dar asta nu e tot. După un an de sesiuni cu acest aparat, pacienta nu mai are nevoie de el: creierul ei a învățat noile trasee neuronale. Cazurile de acest fel sunt nenumărate – un pacient cu mâna amputată simte o mâncărime persistentă pe brațul inexistent. Unul dintre neurologii care îl tratează ajunge la concluzia că celulele din creier care, pe vremuri, primeau semnale de la mâna amputată acum primesc de la obrazul drept. Pacientul se scarpină bine pe obrazul drept și scapă de senzația de mâncărime din brațul fantomă. Un alt pacient cu un braț amputat simte o durere cruntă în cotul pe care nu îl mai are. Când își privește brațul sănătos într-o cutie cu mai multe oglinzi, își recunoaște și mâna pierdută. Poate, în sfârșit, să o întindă și astfel scapă de durere. Creierului care a găsit circuitele avariate i-a luat o lună să se reorganizeze.

  1. Antrenează-ți creierul, de Joe Dispenza

Joe Dispenza abordează neuroștiința într-o manieră comprehensibilă și celor care nu au studii de specialitate în domeniu. În cartea sa, Dispenza vine cu un adaos la noua paradigmă a științei: emoțiile.  Mai exact, nevoia de a le acorda mai multă atenție și spațiu de manifestare și de a observa felul în care influențează formarea gândurilor și reacțiilor psiho-somatice. Autorul pune accentul pe faptul că gândurile pe care alegem să le dezvoltăm și cărora le acordăm o atenție specială se transformă în „amprenta” noastră neurologică.

Autorul promovează capacitatea minții de a transpune în realitate orice gând conceput, prin integrarea studiilor de neuroștiință cu fenomenul de conștientizare și cel de percepție. Legătura minte-corp propusă de autor poate fi rezumată astfel: atunci când corpul răspunde la un stimul mental (un gând) prin producerea unei emoții, aceasta la rândul său provoacă un răspuns în creier, la nivel neurologic. Creierul, care în mod constant monitorizează și evaluează corpul, primește mesajul și începe să genereze gânduri care au o corespondență directă cu o serie de substanțe chimice, cu rol de mesageri. În concluzie, începi să gândești după cum te simți. Gândirea generează emoția și emoția generează gândirea (perpetuarea aceluiași gând sau provocarea unuia nou).

  1. Atacurile de panică, de David Carbonell

Acesta este un „manual” pentru persoanele cu atacuri de panică și fobii. Este o veste bună și una proastă despre atacurile de panică și fobiile care le însoțesc de obicei. Așa începe cartea lui David Carbonell, PhD., psiholog clinician și speaker, directorul fondator al Centrului de Tratament al Anxietății din Chicago, unde tratează de 20 de ani pacienți cu tulburări de anxietate.

Cei care suferă pentru prima dată un atac de panică nu știu că este un atac de panică. Se gândesc că au probleme cu inima, cu respirația, cu echilibrul. Sau că au vreo boală mintală. Există însă o soluție pentru evadarea din această „capcană a panicii”, cum o numește Carbonell. Acesta se bazează pe mai multe tehnici, unele chiar contraintuitive, dar foarte eficiente – tenici de relaxare, respirație și autohipnoză. În plus, explică toate mecanismele din spatele panicii.

Chiar dacă afectează milioane de oameni, aceste exprimări ale fricii lasă oamenilor impresia că sunt singurii care le experimentează. Nimic mai departe de adevăr. Iar această carte îi scoate din colțul în care s-au refugiat rușinați și le arată că au suport și soluții concrete.

  1. Memoria inteligentă, de Joshua Foer

Cum gândim memoria? Ce este memoria și cum funcționează ea? Cum ne ajută sau ne împiedică în activitățile noastre de zi cu zi, dar și atunci când ne creăm identitatea de sine? Există un „sport”al memoriei? În cartea sa, Foer, jurnalist și câștigător al Campionatului American de Memorie al SUA în 2006, vorbește despre cum memoria poate fi lucrată și pregătită, ca orice alt mușchi din corp.

Joshua Foer consideră că memoria ține de performanță, de exercițiu și de o practică continuă. Autorul detaliază tehnici de pregătire a memoriei, folosite chiar de el și de alți atleți ai memoriei, precum memorarea unei liste cu numere binare, ordinea aleatorie a cărților de joc dintr-un pachet, etc.

  1. Viitorul minții umane, de Michio Kaku

Creierul uman cântărește doar 1,5 kilograme și este cel mai complex organism din sistemul solar. Ocupă doar 2% din totalul greutății corpului uman, dar consumă până la 20% din energie. 80% din genele noastre sunt codificate pentru creier, care conține, estimativ, aproape o sută de miliarde de neuroni și o rețea complexă de căi neuronale și conexiuni.

Din perspectiva fizicianului, Michio Kaku explorează ultimele descoperiri și cercetări în curs din domeniul neuroștiinței și deschide o discuție despre conștiință, pe care o înțelege ca un model al lumii, care are scopul clar de a împlini un țel. Pe parcursul cărții explică felul în care funcționează creierul uman și felul în care noile tehnologii, combinate cu neuroștiința, ne pot influența și schimba viețile în viitorul apropiat.

Autorul conchide că generația noastră vede în timp real trecerea din literature SF în studii neurologice publicate în reviste de știință de top din lume a unor „noi realități” precum: înregistrarea amintirilor, filmarea viselor, controlul minții, avatarii, etc., dar că, în definitiv, rămânem stăpânii propriului destin.

  1. Mintea tulburată, de Eric R. Kandel

Mintea tulburată – Ce ne spun ciudățeniile creierului despre noi înșine este cel mai nou volum al lui Eric R. Kandle, câștigător al Premiului Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în 2000. Kandle este unul dintre pionierii științei cognitive moderne și printre cei mai importanți specialiști în neuroștiințe din lume. Activează în cadrul Howard Hughes Medical Instituteși este profesor la Columbia University.

Kandel încearcă să aducă o nouă perspectivă asupra bolilor mintale. În epoca noastră este foarte greu să citești știrile și să nu dai de o poveste în care este implicat și un personaj cu o formă (diagnosticată sau nu) de afecțiune psihiatrică. Zilnic ni se spune că anxietatea și depresia sunt în creștere. Abordarea curentă – în care oamenii așteaptă în jur de un an până își fac curaj să viziteze un specialist – nu prea pare să funcționeze. În acest context, Eric R. Kandel vine cu o nouă viziune. În timp ce multe cărți se concentrează pe o singură afecțiune mintală, Kandel aduce o abordare sinergică. Teoria sa este că trebuie să schimbăm paradigma. În loc să considerăm bolile mintale ca pe diferite forme de limitare, să le privim ca pe niște creiere diferite. Poate că au nevoie de tratamente și ajustări, dar unicitatea lor oferă informații extrem de valoroase din interior, ceea ce reprezintă o contribuție extrem de importantă pentru condiția umană.

Mintea tulburată este un teritoriu foarte interesant de explorat. Kandel nu face documentația unor boli mintale din perspectiva dizabilității, ci scoate în evidență știința diferențelor. El susține că trebuie să ne schimbăm complet viziunea nu doar asupra acestor afecțiuni ci și a modului în care sunt tratate. Având în vedere că, oriunde în lume, statisticile cu privire la pacienții psihiatrici arată deprimant (70-90% dintre aceștia nu au un loc de muncă sau fac parte din pătura socială cu venituri medii spre mici, de exemplu), ceea ce face Kandel cu această nouă viziune a sa este să aducă în primul rând ceva ce, în acest domeniu medical, este o piatră rară – speranța.

  1. De ce nu fac zebrele ulcer?, de Robert M. Sapolsky

Să zicem că ești o zebră și te plimbi prin sălbăticie. Dintr-o dată, un leu face un salt până la tine și vrea să îți sfâșie stomacul. Te smulgi din strânsoare și petreci următoarea oră fugind de prădător. Sau să presupunem că ești leul înfometat. Pentru a supraviețui, trebuie să fii în stare să alergi cu o super viteză prin toată savana și să prinzi cina. În ambele roluri, deși ești stresat (ca să mă exprim blând), tot corpul tău este concentrat asupra problemei fizice imediate cu care te confrunți.

Însă, ca ființă umană care trăiește în secolul 21, subliniază Sapolsky, este mult mai puțin probabil să te confrunți cu un leu decât cu teama copleșitoare de următoarea rată la bancă în drumul tău spre birou. Un astfel de factor de stres, psihologic sau social, care nu ar avea niciun sens pentru o zebră sau un leu, îți poate arunca trupul într-o revoltă la fel de puternică precum alergarea pentru supraviețuire aruncă animalele sălbatice. Mai mult, această grijă exagerată poate dura luni întregi.

De ce nu fac zebrele ulcer? explică această diferență crucială între a sta și a fugi ca răspuns în fața pericolului și o face într-un mod spiritual. Robert M. Sapolsky este profesor de biologie și neurologie la Stanford University și deținătorul distincției MacArthur Foundation Genius Grant. Citind această carte ai ocazia să înveți de la un profesor care își petrece iernile în laboratorul de la Stanford University cercetând felul în care stresul și glucocorticoizii îți afectează creierul iar verile în Kenya, unde studiază bolile provocate de stres la babuini.

Deși această carte nu trage concluzii de tipul „cum să gestionezi stresul” nici pentru oameni și nici pentru zebre, cititorul rămâne cu destule informații care să îl ajute la o mai bună gestionare a situațiilor dificile. Pe scurt, identifică întâi ce te stresează, apoi găsește o modalitate de a elimina frustrarea – fie că asta înseamnă să pocnești un perete, să alergi în parc sau să spui o rugăciune. În final, caută să te informezi despre stres numai din surse credibile.