Somnul este de neînlocuit pentru recuperarea creierului

Jan 8, 2021 | Cercetare, Stiri

Somnul este omniprezent la animale și la oameni și vital pentru o funcționare sănătoasă. Astfel, somnul după antrenament îmbunătățește performanța sarcinilor în comparație cu perioadele egale de veghe activă.

Cercetătorii de la Centrul Medical Universitar Freiburg au reușit să arate că somnul este mai mult decât odihnă pentru îmbunătățirea performanței. Descoperirile, care au fost publicate în revista Sleep pe 6 ianuarie 2021, oferă informații importante pentru planificarea perioadelor de învățare intensivă sau de formare.

“Somnul este de neînlocuit pentru recuperarea creierului. Nu poate fi înlocuit cu perioade de odihnă pentru o performanță îmbunătățită. Starea creierului în timpul somnului este unică”, spune prof. Dr. Christoph Nissen, care a condus studiul în calitate de lider al grupului de cercetare. În studiile anterioare, Dr. Christoph Nissen și echipa sa au furnizat dovezi pentru precum că somnul are o funcție dublă pentru creier și anume, conexiunile neutilizate sunt slăbite și conexiunile relevante sunt consolidate.

În studiul actual, cercetătorii au efectuat un experiment de învățare vizuală cu 66 de participanți. În primul rând, toți participanții au fost instruiți distingând anumite tipare. Un grup a fost treaz uitându-se la videoclipuri sau jucând tenis de masă, al doilea grup a dormit o oră, iar al treilea grup a rămas treaz, insă se afla într-o cameră întunecată, fără stimuli externi și în condiții controlate de laborator. Nu numai că grupul care a dormit a funcționat semnificativ mai bine decât grupul care era treaz și activ, dar a și avut un randament mai bun decât grupul care era treaz, dar lipsit de orice stimul extern. Îmbunătățirea performanței a fost legată de activitatea tipică a somnului profund al creierului, care are o funcție importantă pentru conectivitatea celulelor nervoase. În experimentele de control, cercetătorii de la Freiburg s-au asigurat că oboseala și alți factori generali nu au avut nicio influență asupra rezultatelor.

Așadar, studiul arată că somnul nu poate fi înlocuit în timpul solicitărilor intensive de performanță la locul de muncă sau în viața de zi cu zi.

 

Materialul integral preluat de pe medicalexpress.com.